Revealing the future hotspot of Europe
Patrón tohto podtatranského mesta má svoj kostol priamo na hlavnom námestí Osloboditeľov v centre mesta. Aj, keď kostol nie je v porovnaní s niektorými bazilikami Slovenska veľký stojí rozhodne za návštevu už len kvôli faktu, že sa jedná o najstarší ranogotický kostol Liptova, zaujímavému a mierne ponurému vnútru, ktorému dominuje niekoľko oltárov rôznych vekov a krypta. A prečo krypta? Nuž jej najvýznamnejší „nebožtík“ je prekvapivo slávny evanjelický kazateľ a teológ považovaný za slovanského Luthera, a učiteľ mnohých evanjelických vzdelancov Juraj Tranovský. Prekvapivo predovšetkým preto, že jeho hrob sa nachádza v katolíckom kostole. Avšak z histórie tohto miesta vyplýva, že menil svojich majiteľov dvoch cirkví tak ako veľké množstvo iných kostolov Slovenska, pred, počas a po reformácii.
A tak nebolo náhodou, že počas reformácie ho preslávil svojími kázňami práve Juraj Tranovský, po ktorom je pomenovaný aj pre Slováka známe vydavateľstvo Tranoscius.
Ohodnoťte:
Iné cirkevné pamiatkyyPatrón tohto podtatranského mesta má svoj kostol priamo na hlavnom námestí Osloboditeľov v centre mesta. Aj, keď kostol nie je v porovnaní s niektorými bazilikami Slovenska veľký stojí rozhodne za návštevu už len kvôli faktu, že sa jedná o najstarší ranogotický kostol Liptova, zaujímavému a mierne ponurému vnútru, ktorému dominuje niekoľko oltárov rôznych vekov a krypta. A prečo krypta? Nuž jej najvýznamnejší „nebožtík“ je prekvapivo slávny evanjelický kazateľ a teológ považovaný za slovanského Luthera, a učiteľ mnohých evanjelických vzdelancov Juraj Tranovský. Prekvapivo predovšetkým preto, že jeho hrob sa nachádza v katolíckom kostole. Avšak z histórie tohto miesta vyplýva, že menil svojich majiteľov dvoch cirkví tak ako veľké množstvo iných kostolov Slovenska, pred, počas a po reformácii.
A tak nebolo náhodou, že počas reformácie ho preslávil svojími kázňami práve Juraj Tranovský, po ktorom je pomenovaný aj pre Slováka známe vydavateľstvo Tranoscius.
Deti vítanéBez bariérPlatíte vstupnéLen v otváracích hodinách
Jún – September:
PON – PIA 10:00-12:00, 13:00-17:00
s audiosprievodcom
Sväte omše
PON – PIA 6:15, 18:15 (v zime 17:00)
SOB 7:00, 18:15 (v zime 17:00)
NED 6:15, 8:00, 9:15, 10.45, 18:15 (v zime 17:00)
Email: fara@faralm.sk, Telefón: +421 44 552 21 42
Vyhľadaj spojenie do zastávky /stanice Liptovský MikulášNiečo nesedí? Napíšte nám
Rímskokatolícky kostol sv. Mikuláša, trojloďová ranogotická stavba s polygonálnym ukončením presbytéria a predstavanou vežou z obdobia rokov 1280 – 1300. Stojí na mieste staršieho románskeho kostola. Nachádza sa v južnej časti Námestia osloboditeľov, v centre mesta. V polovici 15. storočia bol poškodený v bojoch s Bratríkmi. V druhej polovici 15. storočia bol stavebne upravený, rozšírený a zaklenutý v duchu neskoroej gotiky. Od príchodu reformácie v polovici 16. storočia až do konca 17. storočia bol kostol evanjelický. V rokoch 1632 – 1637 tu bol kazateľom český exulant, významný barokový spisovateľ Juraj Tranovský. Od roku 1685 je kostol katolícky, nasledovali barokové úpravy v 18. storočí. V roku 1883 bol postihnutý požiarom a obnovený v roku 1903. Ďalšou obnovou prešiel v rokoch 1940 – 1943 pod vedením architektov M. M. Harminca a J. Záchenského, kedy mu bol vrátený stredoveký charakter, za cenu straty neskorších slohových úprav. V tomto období došlo k asanácii obranného múru a súboru historických obchodov, s ktorými tvoril urbanistický celok. Boli pristavané bočné kaplnky, na ktorých výzdobe sa podieľali poprední umelci doby ako Janko Alexy, Fero Kráľ a Ján Želibský. Hlavný oltár sv. Mikuláša s bočnými sochami sv. Štefana a sv. Ladislava je neogotická práca s gotickými tabuľami a predelou. Staré gotické tabuľové maľby boli umiestnené do Liptovského múzea v Ružomberku. V severnej lodi je umiestnený gotický mariánsky krídlový oltár z obdobia rokov 1470 – 1480. V južnej lodi sa nachádza goti … pokračuj na wiki
Mlčiaci mnísi uprostred krásnej prírody.
Obyvateľmi Červeného Kláštora boli po celé stáročia dve prísne rehole, Kamaldulov a Kartuziánov. Prísnejšiu rehoľu ako kamalduli majú iba trapisti. Trapisti nesmú rozprávať, nesmú sa obkolesovať zeleňou. Môžu hľadieť len na nebo a vyprahlú zem.
Kamalduli popri izolácii a prísnosti svojho života milujú zeleň.
Domky, v ktorých bývali po jednom otcovia alebo bratia, boli rozostavané v záhrade pozdĺž chodníka. Pri každom domku bola ešte malá záhradka, kde mnísi pestovali to, v čom mali záľubu. Vnútro bolo rozdelené na niekoľko malých miestností: kaplnku, izbu na prácu a spanie, hygienický kút a sklad paliva. Ako lôžko slúžila pričňa z dosák a slamník, na prikrytie jedna, dve deky. Každý dom so svojou záhradkou bol ohradený múrom. Považoval sa teda za obyvateľov svet – pustovňu.
Hovorilo sa, že títo mnísi sa zdravili „memento mori“ (pamätaj, že zomrieš). Nie je to však pravda. Tento pozdrav im pripísal Henryk Sienkiewicz v knihe Pan Wołodyjowski a od tých čias sa to tradovalo.
Rozprávať im bolo dovolené tri krát do týždňa, v čase pôstu dvakrát. Ale, ako sa o nich hovorilo, ani túto úľavu veľmi nevyužívali.
Kamalduli sú (boli) vegetariáni. Ich strava bola preto jednoduchá: na raňajky čierna meltová káva, chlieb s kúskom masla alebo džemu, na obed zeleninová polievka, zemiaky, kúsok ryby alebo vajce, na večeru zemiaková kaša s kyslým mliekom alebo zemiakový boršč. Stravu im roznášal kuchár v obedároch a každý ju konzumoval sám vo svojom domku. Preslávili sa tiež zberom a použivaním liečivých bylín. Aj v Červenom Kláštore je vystavený mimoriadne vzácny herbár mních Cypriána.
.
Dobrovoľné
Jún – September:
PON – PIA 10:00-12:00, 13:00-17:00
s audiosprievodcom
Sväte omše
PON – PIA 6:15, 18:15 (v zime 17:00)
SOB 7:00, 18:15 (v zime 17:00)
NED 6:15, 8:00, 9:15, 10.45, 18:15 (v zime 17:00)
Email: fara@faralm.sk, Telefón: +421 44 552 21 42
Vyhľadaj spojenie do zastávky /stanice Liptovský MikulášNiečo nesedí? Napíšte nám
Rímskokatolícky kostol sv. Mikuláša, trojloďová ranogotická stavba s polygonálnym ukončením presbytéria a predstavanou vežou z obdobia rokov 1280 – 1300. Stojí na mieste staršieho románskeho kostola. Nachádza sa v južnej časti Námestia osloboditeľov, v centre mesta. V polovici 15. storočia bol poškodený v bojoch s Bratríkmi. V druhej polovici 15. storočia bol stavebne upravený, rozšírený a zaklenutý v duchu neskoroej gotiky. Od príchodu reformácie v polovici 16. storočia až do konca 17. storočia bol kostol evanjelický. V rokoch 1632 – 1637 tu bol kazateľom český exulant, významný barokový spisovateľ Juraj Tranovský. Od roku 1685 je kostol katolícky, nasledovali barokové úpravy v 18. storočí. V roku 1883 bol postihnutý požiarom a obnovený v roku 1903. Ďalšou obnovou prešiel v rokoch 1940 – 1943 pod vedením architektov M. M. Harminca a J. Záchenského, kedy mu bol vrátený stredoveký charakter, za cenu straty neskorších slohových úprav. V tomto období došlo k asanácii obranného múru a súboru historických obchodov, s ktorými tvoril urbanistický celok. Boli pristavané bočné kaplnky, na ktorých výzdobe sa podieľali poprední umelci doby ako Janko Alexy, Fero Kráľ a Ján Želibský. Hlavný oltár sv. Mikuláša s bočnými sochami sv. Štefana a sv. Ladislava je neogotická práca s gotickými tabuľami a predelou. Staré gotické tabuľové maľby boli umiestnené do Liptovského múzea v Ružomberku. V severnej lodi je umiestnený gotický mariánsky krídlový oltár z obdobia rokov 1470 – 1480. V južnej lodi sa nachádza goti … pokračuj na wiki
Záhádný majster z Okoličného
Obyvateľmi Červeného Kláštora boli po celé stáročia dve prísne rehole, Kamaldulov a Kartuziánov. Prísnejšiu rehoľu ako kamalduli majú iba trapisti. Trapisti nesmú rozprávať, nesmú sa obkolesovať zeleňou. Môžu hľadieť len na nebo a vyprahlú zem.
Kamalduli popri izolácii a prísnosti svojho života milujú zeleň.
Domky, v ktorých bývali po jednom otcovia alebo bratia, boli rozostavané v záhrade pozdĺž chodníka. Pri každom domku bola ešte malá záhradka, kde mnísi pestovali to, v čom mali záľubu. Vnútro bolo rozdelené na niekoľko malých miestností: kaplnku, izbu na prácu a spanie, hygienický kút a sklad paliva. Ako lôžko slúžila pričňa z dosák a slamník, na prikrytie jedna, dve deky. Každý dom so svojou záhradkou bol ohradený múrom. Považoval sa teda za obyvateľov svet – pustovňu.
Hovorilo sa, že títo mnísi sa zdravili „memento mori“ (pamätaj, že zomrieš). Nie je to však pravda. Tento pozdrav im pripísal Henryk Sienkiewicz v knihe Pan Wołodyjowski a od tých čias sa to tradovalo.
Rozprávať im bolo dovolené tri krát do týždňa, v čase pôstu dvakrát. Ale, ako sa o nich hovorilo, ani túto úľavu veľmi nevyužívali.
Kamalduli sú (boli) vegetariáni. Ich strava bola preto jednoduchá: na raňajky čierna meltová káva, chlieb s kúskom masla alebo džemu, na obed zeleninová polievka, zemiaky, kúsok ryby alebo vajce, na večeru zemiaková kaša s kyslým mliekom alebo zemiakový boršč. Stravu im roznášal kuchár v obedároch a každý ju konzumoval sám vo svojom domku. Preslávili sa tiež zberom a použivaním liečivých bylín. Aj v Červenom Kláštore je vystavený mimoriadne vzácny herbár mních Cypriána.
Pamiatka UNESCO
Skvelé výhľady
Deti vítané
BajkomĽahká prechádzka z Mierna túra z Náročnejšia túra z Exponovaný terén a reťaze
Chata po ceste
Kto by už len hľadal kras tak ďaleko od Slovenského krasu? A predsa..Nádherné vápencové bralá čnejúce sa nad obcou Haligovce neďaleko Červeného Kláštora sú vďaka vápencu, ktorý ich formoval práve takýmto územím. To znamená, že tu nájdete množstvo krasových skalných útvarov, jaskyne, brány, oblúky. Z jaskýň síce nie je sprístupnená ani jedna, ale výhľady zo samotného vrcholu sú nádherné.
Pamiatka UNESCO
Skvelé výhľady
Deti vítané
Nevhodné pre vozíčkárov
Bez bariér
Kávička, čaj, pivo bez jedla
Len na vlastné zásoby
Najete sa
Budete hladní
Vstupné neplatíte
Vstúpte kedy chcete
Cena za fotenie=hanba
O histórii hradu Beckov sa samozrejme veľa dozviete na hrade samotnom. Ak však chcete vedieť viac o jeho tajomnom zakladateľovi bájnom Ctiborovi určite navštívte expozíciu múzea v bývalej kúrii Ambrovcov zo 17. storočia, ktorá je postavená prakticky pod hradom.
Deti vítané Nevhodné pre vozíčkárov
Bez bariér
Vstupné neplatíte
Vstúpte kedy chcete
Cena za fotenie=hanba
Rôzne parky predstavujúce Slovensko v malom pozná asi každý. Tento je však jedinečný svojím zameraním. Zaoberá sa totiž prezentovaním (v zmenšenej mierke) drevených kostolíkov Slovenska. A tak tu máte možnosť zhliadnuť nielen slávne kostolíky zapísané do zoznamu UNESCO, ale aj tie menej známe no nemenej zaujímavé. Do celkového počtu drevených kostolíkov ich ešte niekoľko desiatok chýba no miniskanzen chce postupne ukázať všetky.
Deti vítané Nevhodné pre vozíčkárov
Bez bariér
Vstupné neplatíte
Cena za fotenie=hanba
Tiché miesto po ceste na Hanigovský hrad, ktorého význam predznamenal vybudovanie Baziliky v Ľutine a konanie každoročných pútí. V roku 1851 sa tu mal totiž miestnej dedinčanke Zuzane Feketeovej zjaviť samotný Svätý Mikuláš, ktorého zjavenie neskôr uznal a potvrdil aj samotný pápež Pius IX. Od tých čias sa na miesto, medzičasom doplnené o množstvo kaplniek usporadúvajú každoročne 15. Augusta púte gréckokatolíckych veriacich zo širokého okolia.